PIT Online rozliczysz dzięki Instytutowi Wsparcia Organizacji Pozarządowych w ramach projektu PITax.pl dla OPP. → Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1% podatku Zapraszamy na naszą Nową Stronę Strona, którą obecnie odwiedzasz jest stroną archiwalną. Nie zawiera najbardziej aktualnych treści. Kliknij poniżej aby odwiedzić naszą nową stronę. NOWA STRONA
OREW - Edukacja i terapia - Metody i formy pracyUtworzono: niedziela, 09 listopad 2014 19:20Ośrodek Rehabilitacyjno-Edukacyjno-Wychowawczy ma opracowane w oparciu o Statut OREW Procedury diagnozy: medycznej, psychologicznej, logopedycznej i pedagogicznej jakim podlega nowo przyjęte dziecko zostały opracowane przez specjalistów pracujących w placówce. Metody i formy pracy jakie wykorzystuje się podczas zajęć dostosowane są do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia. W pracy nauczyciele - terapeuci korzystają z uznanych w oligofrenopedagogice metod i pomocy dydaktycznych. Nie istnieje żadna, jedynie słuszna metoda czy koncepcja, ponieważ każda posiada dobre i słabe strony. Nauczyciel, wychowawca zawsze będzie napotykał różne problemy, których rozwiązanie wcale nie jest oczywiste i nie przychodzi bez wysiłku, lecz istotne jest już samo poszukiwanie drogi do celu, jakim jest pokonanie barier rozwojowych dziecka upośledzonego. Każda aktywność dziecka jest wzmacniana pozytywnie, podkreślana jest jego przydatność i znaczenie w grupie i akceptacja dla jego cech indywidualnych Aby zajęcia były atrakcyjne dla uczniów podczas zajęć indywidualnych i grupowych wykorzystujemy różne metody i formy pracy, np.: - Metodę Ośrodków Pracy - Muzykoterapię - Zajęcia na krytej pływalni. - Komunikację alternatywą (gesty Coghamo, piktogramy, komunikatory, itp) - Dogoterapia - "Dotyk i komunikacja" oraz programy Aktywności Knillów - Metodę Ruchu Rozwijającego V. Scherborne - Zabawy w materiałach przekształcalnych - Muzykę z rytmiką oraz trening słuchowy - Ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne - Metodę ręki kierowanej Affolter - Dramę, proste formy teatralne - Aromaterapia - Zajęcia na pływalni - Metodę Dobrego Startu - Kinezjologię Edukacyjną Dennisona - Ćwiczenia usprawniające samoobsługę żywieniową oraz trening czystości - Stymulację polisensoryczną - Metodę A.Tomatissa - Integracja sensoryczna Jedną z metod skutecznego oddziaływania dydaktyczno-wychowawczego w klasach edukacyjno-terapeutycznych jest metoda Ośrodków Pracy. Pozwala ona łączyć działania rewalidacyjne i dydaktyczne. Jest to szczególnie ważne ze względu na specyficzne właściwości psychofizyczne uczniów z upośledzeniem umysłowym, którzy mają duże trudności w różnicowaniu, uogólnianiu, abstrahowaniu, wiązaniu logicznych całości, tworzeniu nowych pojęć, wnioskowaniu, samodzielnym myśleniu, orientacji w nowej sytuacji. Realizacja metody polega na zaplanowaniu na miesiąc ośrodków pracy, czyli tematów tygodniowych, które rozbijają się na dzienne. Tematy te są ujęte w plany pracy, opracowanym w oparciu o wyodrębnione etapy tj. obserwację, kojarzenie, rozwiązywanie problemów, ekspresję. Treści nauczania obejmują tematykę związaną ze środowiskiem społeczno-przyrodniczym w obrębie następujących działów tematycznych: 1 . Pory roku i związane z nimi zmiany w przyrodzie oraz zajęcia przyrodnicze, 2. W szkole i w klasie, otoczenie szkoły, droga do szkoły, 3. Rodzinny dom dziecka, życie w rodzinie, mieszkanie, 4. Rodzinna miejscowość i okolice, urzędy, zajęcia ludzi, zabytki, itp., 5. Tematyka okolicznościowa związana ze świętami i innymi aktualnymi wydarzeniami. W realizacji każdego ośrodka pracy obowiązują następujące zasady postępowania: - poznawanie ludzi i zwierząt w ich naturalnym środowisku; - jak najdalej idąca wielostronna konkretyzacja przedmiotów i zjawisk; - ciągłość tematyki i stopniowanie trudności; - dostarczanie małej ilości wrażeń przy każdej obserwacji; - pozostawienie dziecku dużej ilości czasu na obserwowanie; - wdrażanie ucznia do samodzielności poznawczej; - stosowanie obserwacji kierowanej wtedy, kiedy dzieci nie zwracają uwagi na charakterystyczne właściwości przedmiotów czy zjawisk; - wyróżnianie najistotniejszych cech przy dokonywaniu syntezy; - odnawianie wiadomości przy innych ośrodkach pracy; - uwzględnianie charakterystycznych cech i propozycji przedmiotów w modelowaniu i innych pracach ręcznych.