PIT Online rozliczysz dzięki Instytutowi Wsparcia Organizacji Pozarządowych w ramach projektu PITax.pl dla OPP. → Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1% podatku Zapraszamy na naszą Nową Stronę Strona, którą obecnie odwiedzasz jest stroną archiwalną. Nie zawiera najbardziej aktualnych treści. Kliknij poniżej aby odwiedzić naszą nową stronę. NOWA STRONA
OREW - Edukacja i terapia - Zajęcia rewalidacyjneUtworzono: niedziela, 09 listopad 2014 19:12ZAJĘCIA REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZE GRUPOWE Zgodnie z Rozporządzeniem MEN z dnia 23 kwietnia 2013r. dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim organizuje się zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze grupowe lub indywidualne. Nasza placówka organizuje zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze w 3-4 osobowych zespołach.Zajęcia organizuje się dla dzieci i młodzieży od 3 roku życia do 25 roku. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, rozwijanie zainteresowania otoczeniem oraz rozwijanie samodzielności w funkcjonowaniu w codziennym życiu, stosowanie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych. Zajęcia rewalidacyjno - wychowawcze grupowe obejmują przede wszystkim 1) Naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć 2) Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć 3) Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej 4) Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia 5) Rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu 6) Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie 7) Naukę celowego działania, dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności Praca z dziećmi i młodzieżą odbywa się w oparciu o indywidualny program, konstruowany dla każdego uczestnika zajęć na bazie wnikliwego poznania potrzeb i możliwości dziecka; - indywidualny program rewalidacyjno – wychowawczy uwzględnia różnorodne formy aktywności, a jego realizacja odbywa się podczas zajęć zespołowych i indywidualnych - indywidualny program zajęć opracowują prowadzący zajęcia nauczyciele we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych - obowiązuje zasada wspólnoty zadań, co w praktyce oznacza iż każdy pracownik jest włączony w realizację założonych celów wobec uczestnika zajęć - zasadą rewalidacji jest zorientowanie na sukces i pozytywną ocenę jako najbardziej konstruktywne mierniki efektów terapii i wskaźniki dalszych działań; - ogniwem łączącym i uzupełniającym wszystkie formy terapii jest aspekt komunikacji (porozumiewanie się z otoczeniem, rozumienie sygnałów z otoczenia) oraz wspomagania uczestnika zajęć w nabywaniu samodzielności; - dla efektywnie prowadzonej rewalidacji niezbędna jest systematyczna współpraca z rodzicami (indywidualny program rewalidacji powinien być w dużej mierze efektem sugestii i oczekiwań rodziców); Nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym na podstawie dokumentacji zajęć, w tym indywidualnego programu, nauczyciele oraz specjaliści prowadzący zajęcia dokonują okresowej oceny funkcjonowania uczestnika zajęć oraz w razie potrzeby modyfikują indywidualny program zajęć.